Πέμπτη 1 Αυγούστου 2013

ΟΜΙΛΙΑ ΠΑΥΛΟΥ ΧΑΪΚΑΛΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΗΜΕΡΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗΣ ΔΟΜΗΣΗΣ


Πέμπτη, 1 Αυγούστου 2013
 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ  ΤΟΜΕΑΡΧΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ  ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ  ΕΛΛΗΝΩΝ, ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ  ΠΑΥΛΟΥ ΧΑΪΚΑΛΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΗΜΕΡΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗΣ ΔΟΜΗΣΗΣ


«Κύριε Υπουργέ, κύριοι συνάδελφοι, θα ξεκινήσω την τοποθέτηση συνεχίζοντας από χθες, που συζητούσαμε  για την πολυνομία, την ασυνεννοησία που υπάρχει ανάμεσα στα Υπουργεία  καθώς και τα κενά νόμου που υπάρχουν.

Θα αναφερθώ σε ένα  παράδειγμα το οποίο συμβαίνει τώρα, στις μέρες μας, και αποτελεί πρόβλημα.

Πρόκειται για ένα  θέμα το οποίο ουσιαστικά αφορά την  ασυνεννοησία που υπάρχει και  τα κενά νόμου που επίσης υπάρχουν. Ενώ πριν από λίγες μέρες στο θέμα του Κτηματολογίου στο ν.4164 με το άρθρο 7 καλύψαμε κάποια πράγματα σε σχέση με το δασαρχείο και τις επιβλέψεις τις οποίες κάνει σε περιοχές προ του 1975, που δεν κηρύσσονται αναδασωτέες, έχουμε καινούργια προβλήματα τα οποία δημιουργούνται.

Παράδειγμα: Δήμος Παλλήνης, Γέρακας, λόφος Έντισον. Στο λόφο Έντισον έχει χτιστεί το ολυμπιακό  χωριό για τους δημοσιογράφους το 2004. Για λόγους ασφαλείας οι δρόμοι που χωρίζουν το λόφο, το ολυμπιακό  χωριό από τις κατοικημένες περιοχές - υπήρχαν τρεις δρόμοι επικοινωνίας - κλείνονται με συρματόπλεγμα. Είναι δεκτό. Μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες δεν ξανανοίγονται ποτέ αυτοί οι δρόμοι, ενώ υπάρχουν στο σχέδιο πόλεως, ενώ υπάρχει χαρτί της Πυροσβεστικής και ενώ το 2009 οι κάτοικοι κόντεψαν να καούν ζωντανοί στα σπίτια τους, διότι δεν υπάρχει κανένα σημείο πρόσβασης. Οι κάτοικοι πηγαίνουν από άλλο δρόμο ο οποίος έχει κλίση 20%, με αποτέλεσμα το χειμώνα, αν υπάρξουν αντίξοες κλιματολογικές συνθήκες, να μην μπορεί να υπάρξει κανένα σημείο επαφής. Ποιο είναι το πρόβλημα;


Έχουν καταφύγει οι κάτοικοι, με νόμιμα μέσα, στην ίδια διάνοιξη των  οδών, κι έχουν μπλοκάρει τα χέρια  του δήμου, ο οποίος δεν μπορεί να κάνει τίποτα, διότι η υπόθεση  έχει μεταφερθεί στο δασαρχείο.

Σας καλούμε, λοιπόν, να επέμβετε και να ορίσουμε κάτι το οποίο είναι αυτονόητο, ότι δηλαδή σε κατοικημένες περιοχές όπου υπάρχει οργανωμένο σχέδιο πόλης από την πολεοδομία, κανονικά δεν πρέπει να έχει καμία θέση το δασαρχείο. Οι όποιες «χ» αποφάσεις θα πρέπει να βρίσκονται στα χέρια του δήμου.

Σας παρακαλώ πάρα πολύ να το δείτε, γιατί εκφράζει μία αδικία, η οποία δεν νομίζω ότι μέσα στους δύσκολους αυτούς καιρούς θα πρέπει να προστεθεί στις τόσες που γίνονται.

Λέω «αδικία», γιατί έχουμε και  τα προβλήματα με τον ΟΕΚ μέσα στο  νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα, καλείτε τον πολίτη να πληρώσει ένα παράβολο 500 ευρώ χωρίς να έχετε καταγράψει αν αυτός έχει αυθαιρετήσει και σε ποια κλίμακα. Δεν είναι δυνατόν να μπαίνουν όλοι στον ίδιο παρονομαστή προκειμένου να εξετάζουμε θέματα μείζονος σημασίας που αφορούν εκατοντάδες ιδιοκτήτες. Άλλο είναι οι αυθαιρεσίες που έγιναν επί της εποχής ΟΕΚ, που δεν έχουν καμία σχέση με τους ιδιοκτήτες, και άλλο οι παραβάσεις που έκαναν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες.

Το μείζον πρόβλημα αυτή τη στιγμή στην Περιφέρεια Αττικής είναι ότι  υπάρχουν επίσης πολλοί οργανωμένοι οικισμοί, εδώ και δεκαετίες, που βρίσκονται κυριολεκτικά «στον αέρα», παρά το γεγονός ότι οι πολίτες που διαμένουν εκεί δεν είναι καταπατητές αλλά νόμιμοι ιδιοκτήτες με συμβόλαια και παραχωρητήρια.
Γι’ αυτόν τον λόγο οι Βουλευτές της Αττικής - κάποιοι από εμάς δηλαδή - έχουμε καταθέσει από κοινού τροπολογίες, τις οποίες σας καλώ να στηρίξετε, αν και δεν νομίζω ότι θα τις δεχθείτε.

Επίσης, ζητάμε να επιτραπεί η σύνδεση  με τα δίκτυα κοινής ωφελείας σε όσους  έχουν μπει στη ρύθμιση και έχουν καταβάλει το απαιτούμενο για δικαιοπραξίες ποσό προστίμου. Αυτό είναι σημαντικό, γιατί έχουν ρυθμίσει και έχουν πληρώσει, αλλά δεν έχουν φως και νερό.

Να επιτρέπεται επίσης στον δήμο να μπορεί να ηλεκτροδοτηθεί από τη ΔΕΗ σε δρόμους και περιοχές όπου δεν υπάρχει τελεσίδικη απόφαση χαρακτηρισμού δασικής περιοχής με ΦΕΚ ή τελεσίδικη κύρωση δασικού χάρτη. Δηλαδή δεν μπορεί αυτή τη στιγμή να προσπαθεί ο δήμος μέσω της ΔΕΗ να βάλει ένα φως για να μη σκοτώνεται ο κόσμος και να έρχεται το δασαρχείο και να τους πηγαίνει αυτόφωρο.

Να ληφθούν υπόψη ως άδειες μικρής κλίμακας στον υπολογισμό των σχετικών προστίμων με συντελεστή 1 οι πολεοδομικές άδειες επισκευής, υγιεινής και ασφάλειας  των αρμόδιων υπηρεσιών των κατά τόπους νομαρχιών, οι οποίες νομίμως  εκδίδονταν ως προβλεπόμενες επί νόμου Τρίτση μέχρι το 2004.

Να επικαιροποιηθεί επίσης ο  σχετικός νόμος περί οικισμών του 1985, ώστε να περιληφθούν και οι μετά από το 1923 δημιουργηθέντες οικισμοί, δεδομένου ότι τα αυθαίρετα προ  του 1975 νομιμοποιούνται πλήρως με το παρόν νομοσχέδιο.

Τελευταίο αλλά πολύ σημαντικό: Να εξασφαλιστεί η συμμόρφωση όλων των εμπλεκόμενων φορέων και υπηρεσιών, όπως παραδείγματος χάριν η Περιφέρεια, με την εφαρμογή των νόμων που  ψηφίζονται και στην αντίθετη περίπτωση  η αδικαιολόγητη καθυστέρηση και αδιαφορία των υπηρεσιών να αντιμετωπίζεται σε όλες τις περιπτώσεις σύμφωνα με το άρθρο 10 του ν. 4164/2013. Δηλαδή μετά την πάροδο διαστήματος τριών μηνών τα σχετικά αιτήματα των ενδιαφερομένων να θεωρούνται ως αυτοδικαίως εγκριθέντα και να υπογράφονται από τον Περιφερειάρχη, όπως παραδείγματος χάριν οι μελέτες καταγραφής κοινόχρηστων χώρων.

Όσον αφορά τις εκπτώσεις  που ορίσατε για ειδικές ομάδες του πληθυσμού, τις θεωρούμε θετικές, αλλά επισημαίνουμε ότι για τους μακροχρόνια ανέργους η έκπτωση  είναι ελάχιστη. Ενώ αρχικά η έκπτωση  για την κατηγορία αυτή είχε οριστεί  στο 50%, τελικά κατέληξε στο 30%. Πώς θα αποπληρώσουν το υπόλοιπο 70% οι μακροχρόνια άνεργοι; Άποψή μας είναι να συμπεριληφθούν και αυτοί στην ίδια κατηγορία με τους πολύτεκνους, προκειμένου να καταβάλουν το 20% του ενιαίου ειδικού προστίμου. Γενικά, τα πρόστιμα μπορεί να εκπίπτουν, αλλά παραμένουν ακόμα υψηλά.

Κύριε Υπουργέ, έχω κάποιες  απορίες και θα ήθελα κάποιες  απαντήσεις από εσάς. Στην Επιτροπή αναφέρατε ότι όσοι υπάχθηκαν  στις ρυθμίσεις του ν. 3843 και του  ν. 4014 θα μεταφερθούν στις διατάξεις  του νέου νομοσχεδίου καταθέτοντας ηλεκτρονική αίτηση. Γιατί πρέπει να κάνουν κι άλλη αίτηση; Δεν πλήρωσαν; Δείτε λοιπόν ποιοι πλήρωσαν και βάλτε τους στο σύστημα. Γιατί αναγκάζετε τους πολίτες να τρέχουν πάλι να κάνουν τη δική σας εργασία;

Επίσης, θα ήθελα να μας  διευκρινίσετε και κάτι άλλο. Εφόσον κάποιος εντάχθηκε στην προηγούμενη ρύθμιση, πλήρωσε ως όφειλε και νομιμοποίησε το ακίνητό του, αν υπάρξει διαφορά σε σχέση με αυτά που έχει πληρώσει, δεν θα επιστρέψετε, λέει, την επιπλέον διαφορά στον ιδιοκτήτη. Πώς είναι δυνατόν, εφόσον οι ρυθμίσεις κρίθηκαν αντισυνταγματικές από το Συμβούλιο της Επικρατείας, εσείς να δέχεστε την προηγούμενη πληρωμή; Δηλαδή τιμωρείτε όσους έσπευσαν να ρυθμίσουν την οφειλή τους και δεν τους επιστρέφετε τα χρήματά τους; Είναι αδιανόητο.

Άλλη μια παρατήρηση που νομίζω ότι χρειάζεται επεξήγηση είναι η εξής. Στο άρθρο 10 παράγραφος 8 βάζετε ένα ποσοστό ανταπόδοσης για τη λειτουργία και διαχείριση του πληροφοριακού συστήματος, πλέον του υπολογιζόμενου παραβόλου. Θα χρεώνετε δηλαδή τους πολίτες έξοδα διαχείρισης για ένα πληροφοριακό σύστημα του δημοσίου; Αν δεν είναι αυτό εισπρακτική λογική, τότε τι είναι; Πριν λίγες μέρες σας είπα ότι ενεργείτε όπως και οι ιδιωτικές τράπεζες. Χαίρομαι που με επιβεβαιώνετε για ακόμα μία φορά.

Τέλος, επειδή δεν γίνεται ξεκάθαρο από το νομοσχέδιο θέλω να μας επιβεβαιώσει ο κύριος Υπουργός ότι πληρώνοντας ο ιδιοκτήτης ενός αυθαιρέτου το ενιαίο ειδικό πρόστιμο γίνεται οριστική τακτοποίηση αυτού, δηλαδή ότι δεν θα υπάρξει περίπτωση μετά από χρόνια να αναζητήσετε νέας μορφής πρόστιμα από τους μελλοντικούς ιδιοκτήτες.

Συνεχίζοντας, θα ήθελα  να αναφερθώ στο ζήτημα των αντικειμενικών αξιών. Έχω δεχθεί χιλιάδες επιστολές  από πολλούς δήμους της περιφέρειας, από τον Μαραθώνα μέχρι την  Κερατέα, σχετικά με νέες αντικειμενικές αξίες που, όπως καταγγέλλουν οι δήμοι, είναι εξωπραγματικές, ειδικά με την τωρινή κατάσταση που επικρατεί στην αγορά της ακίνητης περιουσίας.

Μάλιστα, η ΠΟΜΙΔΑ σε υπόμνημα-απάντηση προς τον Γενικό Γραμματέα Δημόσιας Περιουσίας αναφέρει ότι αδυνατεί να καταγράψει τις τιμές κατοικιών και μισθωμάτων, λόγω του «παγώματος» που επικρατεί στην αγορά. Είναι δυνατόν να ζητάτε από τους ιδιοκτήτες να πληρώσουν φόρους μέχρι και τρεις φορές πάνω από την πραγματική αξία του ακινήτου τους; Λαμβάνετε υπ' όψιν σας τη μαζική αποστολή εκκαθαριστικών ΦΑΠ 2011, 2012 και 2013 και ΕΕΤΑ 2013, τον ενιαίο φόρο ακινήτων του 2014 και όλα τα συναφή και εξοντωτικά φορολογικά, πολεοδομικά και άλλα μέτρα σε βάρος των ιδιοκτητών ακίνητης περιουσίας; Πώς περιμένετε, κύριοι της Συγκυβέρνησης, να καταφέρουν να ανταποκριθούν οι πολίτες σε αυτά τα μέτρα; Μάλλον δεν σας νοιάζει.

Το μείζον πρόβλημα που  αντιμετωπίζει το παρόν νομοσχέδιο έχει να κάνει με τους δασικούς χάρτες, η έκδοση των οποίων παίζει καθοριστικό  ρόλο. Χωρίς τους δασικούς χάρτες, όποιες πρωτοβουλίες και να πάρει η κυβέρνηση, τα προβλήματα θα παραμένουν εφόσον μόνο με τους δασικούς χάρτες μπορεί πλέον όλοι να γνωρίζουν ποιες εκτάσεις κρίνονται δασικές και ποιες όχι. Το να παίρνουμε αποφάσεις σήμερα οι οποίες μπορεί σε ένα-δύο έτη να μην ισχύουν, είναι ουσιαστικά μία τρύπα στο νερό.

Από εισπρακτικής άποψης, αυτός είναι και ο κύριος λόγος  που η συγκεκριμένη προσπάθεια του  Υπουργείου κινδυνεύει να πέσει στο  κενό, μιας και το 70% των αυθαιρέτων που βρίσκονται σε φερόμενες δασικές  εκτάσεις δεν θα μπουν στη ρύθμιση μέχρι την ανάρτηση και κύρωση των δασικών χαρτών. Τώρα, αυτοί οι δασικοί χάρτες πώς μπορεί να υπάρξουν με αεροφωτογραφίες του 1960, αυτό είναι κάτι που μόνο εσείς το γνωρίζετε.

Κλείνοντας, θα ήθελα  να τονίσω ότι το κράτος πρέπει να μεριμνήσει και να βάλει ένα οριστικό τέλος στο υπάρχον καθεστώς ατιμωρησίας που ισχύει εδώ και χρόνια.

Επίσης, θα ήθελα να σας  επισημάνω ότι η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής, για άλλη μια  φορά σας τονίζει ότι κινείστε στα όρια της συνταγματικότητας. Αναφέρεται στα άρθρα 7, 8, 13, 14, 15, 16, 32, 33, 34, 35 και 37, δηλαδή σχεδόν στο μισό νομοσχέδιο και τονίζει ότι δημιουργούνται αμφιβολίες ως προς το κατά πόσον τα άρθρα αυτά εναρμονίζονται με το άρθρο 24 του Συντάγματος.

Ειδικά για τα άρθρα 7 και 8, η Επιστημονική Υπηρεσία αφιέρωσε έξι από τις είκοσι έξι σελίδες της Έκθεσης, για να καταγράψει τους κινδύνους αυτών των δύο άρθρων.

Δυστυχώς, προβλέπω, κύριε  Υπουργέ, ότι σε λίγους μήνες θα ασχολούμαστε πάλι με τα ίδια ζητήματα, γιατί δεν  νομίζω να υπάρξει πάγια λύση στο θέμα των αυθαιρέτων. Ελπίζω τουλάχιστον κάποια θέματα να έχουν μέχρι τότε ξεκαθαρίσει».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου