Πέμπτη 1 Αυγούστου 2013

ΟΜΙΛΙΑ ΠΑΥΛΟΥ ΧΑΪΚΑΛΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗΣ ΔΟΜΗΣΗΣ


Πέμπτη, 1 Αυγούστου 2013
 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ  ΤΟΜΕΑΡΧΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ  ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ  ΕΛΛΗΝΩΝ, ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΠΑΥΛΟΥ ΧΑΪΚΑΛΗ ΣΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗΣ ΔΟΜΗΣΗΣ


«Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισάγεται  σήμερα το νομοσχέδιο «Αντιμετώπιση  της Αυθαίρετης Δόμησης - Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις».

Όπως δήλωσε ο κ. Καλαφάτης  στην τέταρτη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, το νομοθέτημα περιλαμβάνει διατάξεις - τομές. Παραδέχθηκε ο κύριος Υπουργός ότι η πολυνομία του παρελθόντος, η αποσπασματική νομοθέτηση για τη διαδικασία κατασκευής έργων του Δημοσίου έφερε σύγκρουση με το βασικό πολεοδομικό κανόνα ότι κάθε έργο απαιτεί άδεια από την πολεοδομική αρχή είτε είναι δημόσιο είτε είναι ιδιωτικό. Μάλιστα, το απόσπασμα αυτό ανήκει στην ανάλυση που ο ίδιος έκανε για το άρθρο 16, το οποίο περιλαμβάνει ρυθμίσεις, μεταξύ άλλων, για τα χιονοδρομικά κέντρα και για τα λιμάνια.

Σε ποια πολυνομία  του παρελθόντος αναφέρεστε, κύριε  Υπουργέ; Την πολυνομία που η  ίδια η συγκυβέρνηση εισάγει δεν την βλέπετε; Συγκεκριμένα σήμερα ψηφίστηκε το νομοσχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού «Απλούστευση διαδικασιών για την ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας, αναδιάρθρωση του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού και λοιπές διατάξεις». Σε αυτό περιλαμβάνονται τα άρθρα 9 έως 11 και για τους τουριστικούς λιμένες και το άρθρο 13 για τα χιονοδρομικά κέντρα. Την ίδια ημέρα εισάγετε το παρόν νομοσχέδιο με το οποίο διατείνεστε ότι πατάσσετε τη γραφειοκρατία και την πολυνομία και περιλαμβάνετε τομές στο θέμα των αυθαιρέτων.


Η κυβέρνησή σας μάλλον πάσχει από ασυνεννοησία. Καλό θα ήταν να συνεννοούνται οι Υπουργοί πριν καταθέσουν νομοσχέδια, για να μην έχουμε το σημερινό φαινόμενο όπου στο ένα νομοθέτημα δίνετε τη δυνατότητα να κατασκευάζονται χώροι αναψυχής δίπλα στον αιγιαλό και να παραχωρείται η χρήση τους στα μεγάλα ξενοδοχειακά κέντρα τα οποία ανήκουν ως επί το πλείστον σε πολυεθνικά τουριστικά γραφεία των δανειστών της χώρας.

Έχει δημοσιευθεί και  στον Τύπο ότι η Ελλάδα ίσως είναι  η χώρα με τους περισσότερους νόμους και ρυθμίσεις στον κόσμο. Τα τελευταία  τριάντα χρόνια έχουμε ψηφίσει 4.000 νόμους και έχουν εκδοθεί 110.000 υπουργικές αποφάσεις. Το αποτέλεσμα είναι ένα πολυδαίδαλο νομικό σύστημα που τελικά κανένας δεν γνωρίζει την ισχύ του.

Η πολυνομία αποτελεί τη βάση για την κακοδικία, την  ανομία και τη  διαφθορά. Αν, για  παράδειγμα, ένας πολίτης για ένα σπίτι χρειάζεται να απευθυνθεί σε εκατόν πενήντα υπηρεσίες, τότε μαθηματικά οδηγείται στις υπηρεσίες κάποιου μεσάζοντος. Αν για ένα θέμα φορολογίας υπάρχει σειρά διαφορετικών ρυθμίσεων και ερμηνειών, τότε ο πολίτης θα οδηγηθεί στις πιο εύκολες λύσεις.

Ταυτόχρονα με την πολυνομία  έχουμε και τη γραφειοκρατία. Το κόστος της γραφειοκρατίας υπολογίζεται στο 6,5% του ΑΕΠ. Με μία μείωση της γραφειοκρατίας κατά 25% η εθνική οικονομία θα είχε όφελος 5 δισεκατομμύρια ευρώ. Τι κάνει  η κυβέρνησή σας γι’ αυτό; Αντί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα στη ρίζα του, προσπαθεί να αποδομήσει τη δημόσια διοίκηση. Ενώ ψηφίζει δύο νομοσχέδια την ίδια ημέρα, ρυθμίζοντας με διαφορετικό τρόπο το ίδιο θέμα, παράλληλα εισάγει τροπολογία που καταργεί την αρμοδιότητα της Βουλής επί των Οργανισμών των Υπουργείων και την πιθανή κατάργηση φορέων του Δημοσίου

Για την τροπολογία με γενικό αριθμό 693 και ειδικό 70, όπως και για τις  υπόλοιπες τροπολογίες, θα αναφερθούμε  διεξοδικά στην αυριανή συζήτηση.

Επί της αρχής του νομοσχεδίου  διαπιστώνουμε για άλλη μία φορά ότι δεν σας ενδιαφέρει η προστασία του περιβάλλοντος, αλλά λειτουργείτε καθαρά εισπρακτικά.

Οι ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ σας καλούμε να υιοθετήσετε διαφορετική πολιτική στην αντιμετώπιση των αυθαιρέτων, η οποία μπορεί να λειτουργήσει ως μοχλός ανάπτυξης και όχι ως μέσο βεβαίωσης προστίμων. Για να γίνει όμως αυτό, πρέπει να αναγνωριστούν και παραμετροποιηθούν σε επίπεδο γεωχωρικής υποδομής σε βάση δεδομένων τα ήδη υπάρχοντα δηλωθέντα οικειοθελώς αυθαίρετα. Είναι διαφορετικό ποιοτικά ένα κλείσιμο μπαλκονιού από ένα νέο κτίσμα. Είναι διαφορετικό εάν κάτι που χαρακτηρίζεται αυθαίρετο βρίσκεται εκτός σχεδίου πόλεως από κάτι το οποίο είναι εντός.

Υπάρχουν δηλαδή σαφείς διαφοροποιήσεις  οι οποίες πρέπει να κατηγοριοποιηθούν, καθώς επίσης και να εμφανιστούν σε ποιο σημείο στο χάρτη εντοπίζονται. Μπορούν επίσης να εξαχθούν χωρικές πυκνότητες εντοπισμού των κατηγοριοποιημένων αυθαιρέτων.

Από τα παραπάνω προκύπτει  το συμπέρασμα ότι δεν θέλετε να εφαρμόσετε ένα μοντέλο διαφορετικής αντιμετώπισης των αυθαίρετων κατασκευών προκειμένου να λυθεί εποικοδομητικά το πρόβλημα της νομιμοποίησης με σύγχρονο τρόπο. Δεν θέλετε να εγκαταλείψετε τη λογική που εισάγει τους πολίτες σε ομηρία αφού δεν περιλαμβάνει οριστική λύση αλλά μόνο επιτρέπει τη διατήρηση ενός κτίσματος. Μην ξεχνάμε βέβαια ότι ως δαμόκλεια σπάθη επικρέμεται απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την νομιμότητα ή τη συνταγματικότητα της συγκεκριμένης ρύθμισης.

Καθώς κατηγορείτε την  Αντιπολίτευση για κριτική άνευ προτάσεων, θα σας υποβάλουμε μια σημαντική πρόταση που θα μπορούσε να υλοποιηθεί, για παράδειγμα στις περιοχές εκτός σχεδίου και εκεί που προκύπτει μια σαφώς βαθμονομημένη υψηλή πυκνότητα. Για τις περιοχές αυτές να εφαρμόζονται κριτήρια άμεσης ένταξης αυτών στο σχέδιο πόλης με άμεσες διαδικασίες. Για να μην αναρωτιέστε ποιες θα μπορούσαν να είναι αυτές, θα αναφέρουμε κάποια παραδείγματα. Εάν για παράδειγμα σε εντοπισμένη περιοχή εκτός σχεδίου παρουσιάζεται μεγάλη πυκνότητα, όπως είπαμε παραπάνω, αυθαιρέτων και για την περιοχή αυτή δεν υπάρχει καμία περιβαλλοντική, γεωλογική, υδρολογική κ.λπ. μελέτη, θα μπορούσε να ενταχθεί η εν λόγω περιοχή σε ένα στάδιο ως εντός σχεδίου - δηλαδή μελέτη και έγκριση ΣΧΟΟΑΠ και πολεοδομική μελέτη - και μας απομένει μόνο η πράξη εφαρμογής του σχεδίου σε ένα μεταγενέστερο στάδιο. Με αυτόν τον τρόπο και πλήρης νομιμοποίηση θα γίνει αλλά και ωφελημένος θα βγει ο εκάστοτε δήμος οργανώνοντας καταστάσεις που μπορεί να χρονίζουν για δεκαετίες.

Σε ό,τι αφορά την περιβαλλοντική καταστροφή που προκαλείται, αυτό μάλλον είναι ένα μύθευμα αφού είναι δεδομένο ότι αυτές οι κατασκευές, σπίτια δηλαδή, υπάρχουν εδώ και πολλά χρόνια, κανένας δεν τα γκρέμισε και ούτε πρόκειται. Λειτουργούν χωρίς δίκτυα υποδομών οργανωμένα αλλά αντίθετα κατασκευασμένα χωρίς καμία μελέτη. Ο καθένας μόνος του δηλαδή. Άρα, μένοντας εκτός σχεδίου λειτουργούν ανεξέλεγκτα προκαλώντας πολλαπλάσια περιβαλλοντικά προβλήματα.

Απαιτείται χτίσιμο  όλων αυτών των πληροφοριών σε ενιαίο υπόβαθρο, κριτική των συστημάτων δόμησης, επαναφορά των συστημάτων δόμησης περιοχών του Τρίτση.

Θα θέλαμε επίσης να αναδείξουμε  το υπόμνημα της Ένωσης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης Μηχανικών της 30ης Ιουλίου 2013 για τα άρθρα 10 και 52. Πιο συγκεκριμένα για το άρθρο 10 αναφέρεται ότι το υφιστάμενο καθεστώς διαχείρισης του πληροφοριακού συστήματος δήλωσης αυθαιρέτων και μεταβίβασης ακινήτων από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας δεν είναι καθόλου αξιόπιστο. Το Τεχνικό Επιμελητήριο χρησιμοποίησε τη διαχείριση του πληροφοριακού συστήματος ως μοχλό πίεσης προς την Κυβέρνηση για την εξυπηρέτηση των συνδικαλιστικών του διεκδικήσεων, λειτουργώντας ως επαγγελματικός φορέας. Από την ως άνω συμπεριφορά του Τεχνικού Επιμελητηρίου, δηλαδή τις διακοπές στη λειτουργία του συστήματος, ταλαιπωρήθηκαν πρωτίστως τα μέλη του, ελεύθεροι επαγγελματίες, τα μέλη της ΕΕΤΕΜ, οι υπόλοιποι επαγγελματίες, συμβολαιογράφοι κ.λπ. και οι πολίτες ζημιώνοντας παράλληλα και το κράτος.

Επίσης, το Τεχνικό Επιμελητήριο χρησιμοποιεί τη διαχείριση του πληροφοριακού συστήματος για να εμποδίζει την πρόσβαση σ’ αυτό των μηχανικών του Τεχνικού Επιμελητηρίου επειδή τους θεωρεί ανταγωνιστές του προκειμένου να ευνοήσει τα μέλη του. Ειδικότερα το Τεχνικό Επιμελητήριο χωρίς να έχει εκ του νόμου το δικαίωμα, μέσω αυθαίρετων οδηγιών που έχει συντάξει επιτρέπει ή εμποδίζει κατά το δοκούν στους χρήστες του συστήματος να έχουν πρόσβαση σε δραστηριότητες της δεύτερης φάσης τακτοποίησης των αυθαιρέτων. Η πράξη έδειξε ότι δεν υπάρχει καμία δυνατότητα εποπτείας του συστήματος από το ΥΠΕΚΑ. Για τους παραπάνω λόγους και προκειμένου να διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον και η απρόσκοπτη λειτουργία του πληροφοριακού συστήματος δήλωσης αυθαιρέτων, το ΥΠΕΚΑ θα πρέπει να αναλάβει άμεσα και εξ ολοκλήρου τη διαχείριση της ηλεκτρονικής διαδικασίας δήλωσης αυθαιρέτων και δήλωσης ακινήτων.

Επομένως από την  παράγραφο 1 του άρθρου 10 θα πρέπει να αφαιρεθεί η φράση «Τεχνικού  Επιμελητηρίου της Ελλάδος ή  άλλης αρμόδιας δημόσιας αρχής εποπτευόμενης», καθώς επίσης και να τροποποιηθούν  ανάλογα όλες οι σχετικές διατάξεις των υπολοίπων παραγράφων του άρθρου 10 οι οποίες εμπλέκουν το Τεχνικό Επιμελητήριο στην ηλεκτρονική διαδικασία.

Στην παράγραφο 8 του  άρθρου 10 προβλέπεται επιπλέον χρηματική  επιβάρυνση των ιδιοκτητών προκειμένου  να χρηματοδοτείται το Τεχνικό Επιμελητήριο για τη διαχείριση του πληροφοριακού συστήματος. Με τον απαράδεκτο αυτό τρόπο η κυβέρνηση αναπληρώνει τα έσοδα που έχασε το Τεχνικό Επιμελητήριο από την κατάργηση του 2% από τις αμοιβές των μηχανικών και 2‰ από τα καταβαλλόμενα ποσά στους αναδόχους για την εκτέλεση δημοσίων έργων.

Για το άρθρο 52 αναφέρουν  ότι ενώ οι υποψήφιοι ενεργειακοί  επιθεωρητές, μηχανικοί των Τ.Ε.Ι. με βάση την κείμενη νομοθεσία (ΠΔ 100/2010 και ν.4111/2013) παρακολουθούν το ίδιο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και  δίνουν τις ίδιες ακριβώς εξετάσεις με τους μηχανικούς που είναι μέλη του Τεχνικού Επιμελητηρίου, υπάρχουν μόνο για τους μηχανικούς των Τ.Ε.Ι. περιορισμοί οι οποίοι δεν τεκμηριώνονται επιστημονικά και δεν ισχύουν σε κανένα άλλο κράτος της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συγκεκριμένα, υπάρχει αποκλεισμός από τα γραφεία τριτογενούς τομέα, καταστήματα, γραφεία κ.ά, θέσπιση αυθαίρετου ορίου ισχύος 100 κιλοβάτ για τις εγκαταστάσεις θέρμανσης και κλιματισμού περιορίζοντας σημαντικά το εύρος δραστηριοποίησης τους και τον ελεύθερο ανταγωνισμό στη σχετική αγορά παροχής υπηρεσιών. Με τον τρόπο αυτό το επάγγελμα του ενεργειακού επιθεωρητή παραμένει ουσιαστικά κλειστό. Το ΥΠΕΚΑ είχε αναγνωρίσει ότι οι περιορισμοί σε βάρος των πτυχιούχων μηχανικών Τ.Ε.Ι. με τη διάκριση δύο κατηγοριών επιθεωρητών α’ και β’ τάξης δεν δικαιολογούνται εφόσον από τη νομοθεσία προβλέπεται παρακολούθηση κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος και ενιαία εξεταστική διαδικασία.

Με βάση τους νόμους 2916/2001, 3549/2007 και 4009/2011 περί ανώτατης εκπαίδευσης  και το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο τα επαγγελματικά δικαιώματα ρυθμίζονται από το Υπουργείο Παιδείας. Ως εκ τούτου το ΥΠΕΚΑ δεν έχει αρμοδιότητα ρύθμισης επαγγελματικών δικαιωμάτων πτυχιούχων ανωτάτης εκπαίδευσης διότι δεν ασκεί εποπτεία στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, Τ.Ε.Ι. Πανεπιστήμια κ.λπ.

Για τους παραπάνω λόγους η Ένωση Τεχνολογικής Εκπαίδευσης  Μηχανικών ζητά την επαναφορά  της θέσης του ίδιου του  ΥΠΕΚΑ μέσω διάταξης σε σχέδιο νόμου  και την εξάλειψη των απαράδεκτων  περιορισμών στην άσκηση του επαγγέλματος του ενεργειακού επιθεωρητή σε βάρος των μηχανικών των Τ.Ε.Ι. καταργώντας τις αντίστοιχες διατάξεις της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου οι οποίες περιελήφθησαν στο ν.4111/2013 (ΦΕΚ 18/Α΄/25-1-2013) ήτοι την παράγραφο 4 του άρθρου 31.

Γίνεται αντιληπτό ότι  το παρόν νομοθέτημα δεν λύνει το πρόβλημα χιλιάδων ιδιοκτητών που κατέχουν κτίσματα που περιλαμβάνουν αυθαιρεσίες τις οποίες οι ίδιοι ούτε καν γνώριζαν όταν τα αγόραζαν. Ακόμα περιλαμβάνει αδικίες τόσο σε βάρος επαγγελματικών ομάδων όπως διαπιστώσαμε από το ανωτέρω υπόμνημα αλλά και σε βάρος των ατόμων με ειδικές ανάγκες τα οποία όταν πλήττονται με αναπηρία άνω του 67%, πρέπει να προσκομίσουν εισοδηματικά κριτήρια για να λάβουν την προβλεπόμενη μείωση.

Για όλους τους ανωτέρω  λόγους ψηφίζουμε «όχι» επί της  αρχής του εισπρακτικού νομοσχεδίου και στην αυριανή συζήτηση θα αναλύσουμε τη θέση μας επί των άρθρων στηρίζοντας μόνο αυτά που παρέχουν ρυθμίσεις ευνοϊκές για τους Έλληνες πολίτες χωρίς να υποβαθμίζουν την περιβαλλοντική ισορροπία.

Ευχαριστώ».


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου