Δευτέρα, 14 Οκτωβρίου 2013
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΥΛΕΥΤΟΥ Α’ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ – ΜΑΡΙΑΣ ΓΙΑΤΑΓΑΝΑ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΥΠΟΥΡΓΟΥΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΥΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ
ΘΕΜΑ: «Σταματήστε επιτέλους να πλουτίζετε και να πριμοδοτείτε τους εργολάβους των αυτοκινητοδρόμων. Τα έργα έχουν μείνει ημιτελή και ήδη έχουν πάρει πολλά χρήματα του ελληνικού λαού χωρίς να τα δικαιούνται»
Ερώτηση προς τον Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητ ας καθώς και στον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κατέθεσε η Βουλευτής των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ κ. Χρυσούλα-Μαρία Γιαταγάνα, σχετικά με τα χρήματα που δόθηκαν στους εργολάβους των αυτοκινητοδρόμων, για έργα που έχουν μείνει ημιτελή.
Πιο συγκεκριμένα, η κ. Γιαταγάνα καταγγέλλει πως τον Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2013 υπογράφηκαν 4 συμβάσεις που έδωσαν στους εργολάβους των αυτοκινητοδρόμων 497 εκατ. ευρώ.
Πέρα από τα χρήματα που δόθηκαν, ένα θέμα που χρίζει ιδιαίτερης προσοχής είναι η επονομαζόμενη «αποζημίωση λόγω μείωσης αντικειμένου», ουσιαστικά μία επιπλέον αποζημίωση προς τους εργολάβους για έργα που δεν θα κατασκευαστούν!!.
Η Βουλευτής των ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ καυτηριάζει το γεγονός πως οι Έλληνες φορολογούμενοι πληρώνουν και διόδια για δήθεν αυτοχρηματοδοτούμενα έργα.
Για όλα τα ανωτέρω η κ. Γιαταγάνα επιτίθεται στην συγκυβέρνηση, με τις πρακτικές της οποίας πλήττεται ανεπανόρθωτα η ήδη πληττόμενη οικονομία της χώρας.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς:
- Τον Υπουργό Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας
- Toν Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων
ΘΕΜΑ: «Σταματήστε επιτέλους να πλουτίζετε και να πριμοδοτείτε τους εργολάβους των αυτοκινητοδρόμων. Τα έργα έχουν μείνει ημιτελή και ήδη έχουν πάρει πολλά χρήματα του ελληνικού λαού χωρίς να τα δικαιούνται».
Τις τελευταίες μέρες πληθαίνουν τα δημοσιεύματα, σύμφωνα με τα οποία η Κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου προτίμησε να δώσει μισό δισεκατομμύριο στους παραχωρησιούχους των αυτοκινητοδρόμων παρά να διαπραγματευτεί και να επιβάλει το συμφέρον του δημοσίου.
Το Μάρτιο και τον Απρίλιο του 2013 υπογράφηκαν συνολικά 4 συμβάσεις που έδωσαν στους εργολάβους των αυτοκινητοδρόμων 497 εκατομμύρια ευρώ. Επίσης, με τις ίδιες συμβάσεις το ελληνικό δημόσιο αναγνώρισε εκ προοιμίου την ευθύνη του και δεσμεύτηκε να πληρώσει επιπλέον αποζημιώσεις ακόμη και για τμήματα που δε θα κατασκευαστούν! Είναι η επονομαζόμενη «αποζημίωση λόγω μείωσης αντικειμένου». Η οποία βέβαια μείωση αντικειμένου αποφασίστηκε από τους ίδιους τους εργολάβους. Επομένως η ευθύνη για τη μείωση και αναστολή των εργασιών βαρύνει αποκλειστικά και μόνο τους εργολάβους. Συνεπώς δεν συνέτρεχε κανένας νόμιμος λόγος που να δικαιολογεί την επιπλέον αποζημίωσή τους για έργο που τελικά δεν θα κατασκευάσουν και δεν έχουν καμία υποχρέωση να παραδώσουν.
Να τονιστεί ότι για μια ακόμη φορά οι συμβάσεις αυτές και οι αποφάσεις για την τύχη των έργων δεν έχει έρθει ακόμη στη Βουλή, ούτε για συζήτηση ούτε για έγκριση. Παραγκωνίζετε ακόμη μια φορά το θεσμό και το ρόλο του κοινοβουλευτισμού και του κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Η αιτιολογία για την αποζημίωση των εργολάβων που μέχρι στιγμής δεν έχουν παραδώσει κανένα έργο, αν και όφειλαν, με μισό δισεκατομμύριο ευρώ είναι η δήθεν ζημία που έχουν υποστεί από την αναστολή των εργασιών και την καθυστέρηση του έργου. Τόσο για την καθυστέρηση όσο και για την αναστολή αποκλειστικά υπεύθυνοι είναι οι ίδιοι. Το κράτος δεν τους επέβαλε ούτε τους ανάγκασε με οιοδήποτε τρόπο να σταματήσουν τα έργα τα οποία έχουν παγώσει επί δύο ολόκληρα χρόνια! Χωρίς καμία επίπτωση για τους ίδιους εξαιτίας αυτής τους της υπαίτιας κωλυσιεργίας! .
Και δεν φτάνει μόνο αυτό. Δεν αρκεί που δύο χρόνια δεν έχουν βάλει ούτε λιθαράκι στα έργα που έχουν αναλάβει!. Δεν αρκεί που αποζημιώνονται από πάνω για αυτό, δηλαδή για να μην κάνουν τίποτα!. Αλλά εισπράττουν τα διόδια χωρίς να τρέχει τίποτα!. Συνεχίζεται το παραμύθι για τα δήθεν αυτοχρηματοδοτούμενα έργα. Οι Έλληνες τα πληρώνουν στην ουσία διπλά και τριπλά, και μόλις τώρα, με τις ύποπτες ενέργειες των αρμοδίων Υπουργών τα πληρώνουν τετραπλά, αφού αναγκάζονται να πληρώσουν ακόμη μια φορά μέσω του κρατικού προϋπολογισμού και για όσα έργα όφειλαν να έχουν ήδη παραδοθεί ή έστω να έχουν προχωρήσει.
Επομένως, έχουμε το παράδοξο μεν, άκρως επωφελές για τους ιδιώτες εργολάβους δε, να έχουν αποφασίσει, από την μία μεριά, να μην προχωρούν στο ελάχιστο τα έργα, για τα οποία έχουν δεσμευτεί – υποτίθεται - να παραδοθούν σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή, από την άλλη να έχουν αποφασίσει πάλι μόνοι τους να εισπράττουν στο ακέραιο τα έσοδα από τα διόδια!. Η Κυβέρνηση γιατί συνεχίζει να παραχωρεί επί τόσα χρόνια την εκμετάλλευση των εσόδων των διοδίων στους εργολάβους; Γιατί άραγε δεν τα εισπράττει το κράτος και να τα αποδίδει ανάλογα με την πρόοδο των έργων; Όταν άλλωστε διέκοψαν τις εργασίες στους οδικούς άξονες:
Η Ολυμπία οδός ήταν στο 28,9 %, ενώ θα έπρεπε να έχει παραδοθεί μέχρι τις 4 Φεβρουαρίου του 2012.
Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) ήταν μόλις στο 17%, ενώ έπρεπε να είχε παραδοθεί στις 31 Δεκεμβρίου του 2011.
Η Ιονία Οδός ήταν στο 30,54%, ενώ θα έπρεπε να είχε παραδοθεί έως τις 18 Απριλίου του 2011, δηλαδή πολύ πριν διακόψουν τις εργασίες δήθεν για έλλειψη ρευστού.
Ο Μαλιακός-Κλειδί στο 75%, ενώ θα έπρεπε να είχε παραδοθεί στις 5 Μαρτίου 2011, επίσης πολύ νωρίτερα από τότε που πάγωσαν τα έργα.
Ισχυρίζονται δε ότι η αιτία είναι η έλλειψη χρηματοδότησης από τις Τράπεζες και η έλλειψη ρευστότητας. Η χρηματοδότηση και η εξασφάλισή της ήταν ανέκαθεν ευθύνη του παραχωρησιούχου. Δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να βαρύνει το Κράτος, η υποχρέωση που έχουν οι εργολάβοι να βρίσκουν τους αναγκαίους πόρους να ολοκληρώνουν τα έργα τους. Σε διαφορετική περίπτωση, αν δηλαδή το ελληνικό κράτος έπρεπε να εξασφαλίζει ολοσχερώς τη χρηματοδότηση του έργου, ποιο το νόημα να μην εκτελεί τα έργα μόνο του και να γλιτώνει και τα επιπλέον χρήματα; Εξάλλου σε κανένα σημείο των συμβάσεων δεν προβλέπεται η καταβολή αποζημίωσης σε περίπτωση μονομερούς αναστολής εργασιών. Από την αναστολή αυτή μάλιστα το μόνο που έχει ζημιωθεί είναι το ελληνικό κράτος και οι Έλληνες φορολογούμενοι.
Το δημόσιο, - δηλαδή όλοι εμείς, κατόπιν τρομερών στερήσεων. - έχει συνεισφέρει από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ. Οι εργολάβοι έχουν ήδη πάρει 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ έχουν κάνει ελάχιστη πρόοδο στα έργα των αυτοκινητοδρόμων. Παίρνουν κανονικά και τα διόδια!. Και επειδή προφανώς δεν έφταναν όλα αυτά τα χρήματα, η μνημονιακή Κυβέρνηση, που πρεσβεύει και επιβάλλει τη λιτότητα και την εξαθλίωση σε όλους τους πολίτες, αλλά επιφυλάσσει ειδική και άκρως προνομιακή μεταχείριση στους υποστηρικτές της, στα μεγάλα λαμόγια του κεφαλαίου και της κερδοσκοπίας, στους μεγαλοεκδότες και στους μεγαλοεφοπλιστές, αποφάσισε να τους κάνει δώρο και επιπλέον 500 εκατομμύρια! Από τον μόχθο του Έλληνα οικογενειάρχη, από την κομμένη σύνταξη της υπερήλικης γιαγιάς, από την «αλληλεγγύη» των φτωχών ασθενών, από τα πενιχρά επιδόματα των τριτέκνων και πολυτέκνων Ελλήνων, από τους μειωμένους – εξαϋλωμένους - μισθούς των ιδιωτικών και δημοσίων υπαλλήλων, από τα αλλεπάλληλα δυσανάλογα χαράτσια για το κεραμίδι που έχουν πάνω από το κεφάλι τους. Και άλλα πεσκέσια στους δικούς σας ανθρώπους!.
Χαρακτηριστικό είναι ότι έχει ήδη δοθεί το επιπλέον ποσό των 25,7 εκατ. ευρώ στον παραχωρησιούχο της Ολυμπίας Οδού για δήθεν κάλυψη υποχρεώσεων του Δημοσίου. Η οποία συνίστατο στο ότι ο συγκεκριμένος εργολάβος δεν είχε προλάβει να τοποθετήσει διόδια, και έτσι, παρόλο που διέκοψε με δική του απόφαση τις εργασίες, χωρίς καμία επίπτωση στον ίδιο, χωρίς να καταπέσει οιαδήποτε ρήτρα εναντίον του, οι αρμόδιοι Υπουργοί και Υφυπουργοί τον προικοδότησαν και για τα διαφυγόντα κέρδη του από την έλλειψη διοδίων. Δύο μήνες μετά του έδωσαν άλλα 223 εκατομμύρια ευρώ για τον ίδιο ημιτελή αυτοκινητόδρομο!.
Η πρακτική αυτή της Κυβέρνησης είναι άκρως επιζήμια για τα ούτως ή άλλως άσχημα οικονομικά της χώρας μας. Είναι επίσης άκρως ύποπτη και εγείρει πολλά ερωτηματικά. Η υποτιθέμενη επανεκκίνηση των έργων, υπήρξε απόλυτα αναποτελεσματική και εξαιρετικά ετεροβαρής για το δημόσιο.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
- Γιατί δεν έχει ενεργοποιηθεί καμία ρήτρα εναντίον τους εξαιτίας της μη έγκαιρης ολοκλήρωσης των έργων;
- Γιατί δεν έχουν αποζημιώσει οι εργολάβοι το δημόσιο για τη ζημιά που υπέστη από την κωλυσιεργία τους και την μη παράδοση των αυτοκινητοδρόμων στηνεκμετάλλευση του Κράτους;
- Πόσα είναι μέχρι στιγμής τα διαφυγόντα κέρδη του Κράτους για παράδειγμα από τις εισπράξεις των διοδίων που ακόμη τα εκμεταλλεύονται οι εργολάβοι χωρίς ναπράττουν το παραμικρό για δύο ολόκληρα χρόνια;
- Γιατί εξακολουθούσαν επί δύο χρόνια, ενώ είχαν παγώσει οι εργασίες, και εξακολουθούν να εισπράττουν τα διόδια, τα οποία είναι πανάκριβα για τους πολίτες καικυρίως αναντίστοιχα με το επίπεδο κυκλοφοριακής ασφάλειας και λειτουργικότητας που προσφέρουν;
- Γιατί δεσμευτήκατε να τους αποζημιώσετε με μισό δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ η ευθύνη είναι αποκλειστικά δική τους; Γιατί να φορτωθεί και αυτό το βάρος στιςπλάτες των Ελλήνων, χωρίς οι ίδιοι να μπορούν να απολαμβάνουν τα έργα αυτά, γιατί πολύ απλά έχουν μείνει στη μέση και προκαλούν περισσότερη αναστάτωσηκαι ταλαιπωρία στους οδηγούς;
- Γιατί μονίμως προστατεύονται οι γνωστοί σε όλους εργολάβοι και με τη σύμπραξη των Υπουργών πλουτίζουν εις βάρος των δημοσιονομικών του κράτους και τηςτσέπης των Ελλήνων φορολογούμενων; Τι προτίθεστε να πράξετε ώστε να διορθώσετε αυτήν την αδικία και να αναγκάσετε τους παραχωρησιούχους ναολοκληρώσουν τα έργα και να τηρήσουν στο ακέραιο τις δεσμεύσεις τους χωρίς επιπλέον κόστος για το κράτος;
Αθήνα, 1 Οκτωβρίου 2013
Η Ερωτώσα Βουλευτής
Χρυσούλα-Μαρία Γιαταγάνα, Α’ Θεσσαλονίκης

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου